بیت کوین چیست ؟ هر آنچه باید درباره بیت کوین (Bitcoin) بدانیم (2)

در مقاله قبلی درباره چیستی بیت کوین، پشتوانه بیت کوین، قیمت بیت کوین، تاریخچه بیت و کوین و طرز کار با بیت کوین صحبت شد. در ادامه به اولین تراکنش بیت کوین و اطلاعات بیشتر در زمینه بیت کوین خواهیم پرداخت.

اولین تراکنش بیت کوین

تراکنش بیت کوین چیست؟ در ژانویه سال ۲۰۰۹، اولین مبادله بیت کوین بین دو رایانه ناکاموتو و هال فینی، برنامه نویسی علاقه مند به رمزنگاری، انجام شد. تا قبل از این روز، هیچکس نمی‌دانست که واقعاً ساتوشی ناکاموتو کیست. از آنجایی که این پلتفرم کاملا  غیرمتمرکز است، لزومی ندارد بدانیم ساتوشی ناکاموتو کیست. در 22 مه سال 2010 لازلو هانیکز اولین خرید با بیت کوین را ثبت کرد، وی  دو پیتزا را به ارزش 10000 بیت کوین خریداری کرد. این روز به Bitcoin Pizza Day معروف شد.

تعداد کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

تعداد کل بیت کوین‌ها ۲۱ میلیون است. ساتوشی ناکاموتو در طراحی بیتکوین و مقاله‌ای که منتشر کرد، تعداد محدودی را برای بیت کوین در نظر گرفت که این تعداد ۲۱ میلیون است. در نهایت ۲۱ میلیون بیتکوین وجود خواهد داشت که تا به حال چیزی حدود ۱۸.۳ میلیون بیت کوین به وجود آمده است. تخمین زده شده که تا سال ۲۱۴۰ تعداد کل بیتکوین‌ها به ۲۱ میلیون می‌رسد و پس از آن دیگر بیتکوینی به وجود نخواهد آمد.

ساز و کار بیت کوین

بیت‌ کوین رمزارزی دیجیتالی است که در شبکه‌ای غیرمتمرکز (یعنی بدون ناظر و مدیر) فعالیت می‌کند. شما می‌توانید این رمزارز را خریدوفروش کنید و هیچ نیازی هم به بانک و واسطه‌هایی مانند مؤسسات مالی نداشته باشید. هر فعالیتی که درباره بیت‌ کوین در بستر شبکه آن انجام می‌گیرد، در این شبکه با جزئیات ثبت‌وضبط خواهد شد و تمام کاربران حاضر در آن شبکه در جریان تمام امور قرار می‌گیرند. بنابراین، امکان کلاه‌برداری و تقلب در چنین وضعیتی نزدیک به صفر خواهد بود.

پای هیچ دولت و قدرتی در کنترل و ارزش‌دادن به بیت‌ کوین درمیان نیست. همه‌چیز در دست کاربرانی است که در شبکه تولید و تبادل آن (شبکه‌ای به‌نام بلاک‌چین) حضور دارند. با این اوصاف، شاید بپرسید که پس ارزش این رمزارز از کجا می‌آید و چرا ارزشمند تلقی می‌شود؟ واقعیت این است که بیت کوین تمام ارزش خود را از تصمیم کاربران حاضر در شبکه بلاک‌چین می‌گیرد. از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون هم مدام ارزش این رمزارز افزایش داشته است.

عملکرد شبکه بیت کوین

در این مقاله به معرفی اصول شبکه بیت کوین، این سیستم پرداخت الکترونیکی جدید، می‌پردازیم که ضمن تضمین معاملات و قابل اطمینان بودن، نیاز به هر مرجع مرکزی را رفع می‌کند. به طور خلاصه، این سیستم شکل جدیدی از ارز را توصیف می‌کند که زمینه مناسبی برای پرداخت‌های تحت وب فراهم کرده است. یعنی حتماً لازم نیست طرفین صد در صد به هم اعتماد داشته باشند تا به حساب هم پول انتقال دهند.

به عبارت دیگر، این شبکه به دو کاربری که اصلاً یکدیگر را نمی‌شناسند یا به هم اعتماد ندارند اجازه می‌دهد برای هم پول بفرستند. درست مثل پول نقد. همچنین برای کاربران شرایطی فراهم میکند تا پیام‌ها، معاملات و داده‌ها را با استفاده از الگوریتم رمزنگاری کلید عمومی، تأیید کنند.

شبکه و توکن بین کوین چیست؟

معمولاً وقتی جوابی برای سؤال بیت کوین چیست پیدا میکنیم، دو حالت وجود دارد:

اولین حالت توکن بیت کوین است. این توکن، نماینده یک دارایی تأیید شده است .که ارزش آن مثل ارز، حواله، آیتم‌های بازی‌های کامپیوتری و… می‌باشد. توکن در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، به ارزی گفته می‌شود که معمولاً بر پایه یک بلاک چین دیگر ساخته شده، کاربران مالک آنها هستند و با آنها  تجارت می‌کنند. توکن یک بیت کوین در کیف پول نگهداری می‌شود. وقتی شخصی می‌خواهد بیت کوینی برای شما ارسال کند ، آن را به آدرس عمومی کیف پول شما می‌فرستد. و شما از طریق کلید خصوصی خود به آن دسترسی خواهید داشت.

دومین حالت، پروتکل بیت کوین است، دفتر کلی که مانده حساب همه توکن ها را حفظ می‌کند. این دفترهای کل فایل‌های حجیمی هستند که در هزاران رایانه در سراسر جهان ذخیره می‌شوند.

دفتر کل  بیت کوین چیست

حال دفتر کل بیت کوین چیست؟ عملکرد شبکه بیتکوین به گونه ای طراحی شده که هر تراکنش روی این دفترهای کل  ثبت و سپس برای دفترهای دیگر شبکه فرستاده میشود. وقتی همه شبکه‌ها صحت تمامی اطلاعات را تأیید کردند ، این شبکه به طور خودکار تراکنش را تأیید می‌کند. از بین این اطلاعات می‌توان به داده‌های اضافه شده به تراکنش‌ها اشاره کرد. که شبکه را قادر می‌سازد آنها را بدون تغییر ذخیره کنند. در صورت تمایل هر دو طرف (خریدار و فروشنده)، از بیتکوین می‌توان برای پرداخت‌های الکترونیکی هم استفاده کرد.

در این موارد بیت کوین دقیقا همانند پول‌های رایجی مثل دلار، یورو یا ین است. که به صورت دیجیتالی معامله میشوند. ولی برخلاف خدمات پرداختی مانند PayPal یا کارت‌های اعتباری، بیت کوین ارسال شده را دیگر نمی‌توان پس گرفت.

برای اطلاعات بیشتر درباره بیت کوین مقالات بعدی را دنبال کنید.

منبع: فکت کوینز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.